WŚCIEKŁE WIESZCZE W SZKOLE PODSTAWOWEJ
Realizując podstawę programową w szkole podstawowej, napotykam czasem na treści, które stanowią dla mnie nie lada wyzwanie. Za takie właśnie uważam twórczość dwóch wieszczów polskich - Mickiewicza i Słowackiego. W czwartej klasie pracuję z fragmentami Pana Tadeusza, kontynuuję to w klasie piątej, a także zajmuję się pamiętnikiem Zofii Bobrówny.
Jak sprawić, żeby uczniowie poczuli miętę do wdzięcznych utworów obu romantycznych poetów?
Zgromadziłam materiały, które mogą posłużyć za inspirację.
1. Najpierw standardowo wprowadzam garść faktów biograficznych. Nie do zapamiętania, ale do poznania. Staram się uczynić z wieszczy realne osoby, bo to gwarantuje chęć zrozumienia ich twórczości. Nauczanie online pomaga w przemyceniu faktów z życia znanych osób, bo można zadbać o to, by były one zaprezentowane w ciekawy sposób.
Źródło zdjęć: Wikipedia, połączenie własne. |
W przypadku Juliusza Słowackiego odesłałam uczniów do wiarygodnego źródła, jakim jest Encyklopedia PWN. Materiał jest dostępny pod linkiem: Juliusz Słowacki.
Do poznania biografii Adama Mickiewicza wykorzystałam więcej źródeł:
- standardowe hasło w Wikipedii: Adam Mickiewicz,
- prezentację wykonaną przez Panią Wiolę Sikorską: Adam Mickiewicz prezentacja,
- atrakcyjne Story Map przygotowane przez Panią Zuzuannę Fijałkowską: Adam Mickiewicz Story Map.
2. Fakty dotyczące życia i twórczości pisarzy stanowią doskonały materiał doskonalący umiejętność tworzenia różnorodnych notatek. U mnie na lekcjach z naciskiem na notatki graficzne, ale przygotowuję również karty pracy, które przygotowują do pisania np. CV. Tak zrobiłam z Mickiewiczem.
Autorka: Agata Sieńczak |
3. Po wykonaniu tych czynności wprowadzam uczniów w zagadnienia dotyczące sporu pomiędzy wieszczami i popularności tego konfliktu w Internecie. Za punkt wyjścia obrałam artykuł umieszczony na stronie: Nad wyraz, okrasiłam go przykładowymi memami. Tu trzeba być nieco ostrożnym, bo w sieci roi się od niewybrednych sformułowań i wulgaryzmów. Trzeba również być przygotowanym na dyskusję o wulgaryzmach na kolejnej lekcji, bo dociekliwi uczniowie są w stanie znaleźć prawdziwe perełki 😉
4. Zaproponowałam chętnym stworzenie własnego mema przy użyciu strony: Generator memów.
Oto radosna twórczość piątoklasistów:
I mój faworyt:
Cykl dwóch lekcji dotyczących sporu Mickiewicz vs. Słowacki uporządkowałam w Wakelecie:
Po omówieniu tych zagadnień przechodzę do twórczości obu poetów.
Cykl lekcji poświęconych Juliuszowi Słowackiemu i W pamiętniku Zofii Bobrówny dla piątej klasy jest dostępny tu:
Autorka: Agata Sieńczak |
Omawianie twórczości Adama Mickiewicza w piątej klasie rozpoczęłam od fragmentów Księgi pierwszej Pana Tadeusza w połączeniu ze współczesnymi kontekstami (zazębiłam te treści z obchodami uchwalenia Konstytucji 3. Maja):
Klasa czwarta rozpoczyna dopiero przygodę z wieszczem Mickiewiczem. Zaproponowałam im fragment Księgi trzeciej Pana Tadeusza, a lekcje realizuję w ten sposób:
Źródło zdjęć: google.com, wykonanie własne. |
W opracowaniu uporządkowanych treści dla moich uczniów ogromnie pomagały mi materiały przygotowane przez wielu wspaniałych Polonistów i Polonistki, za co gorąco Wam dziękuję! 💕
Komentarze
Prześlij komentarz